اموزش آنلاین

شبکه آموزش آنلاین یکی از روش های ارتباط مدرس و دانشجو است که قصد داریم در ادامه این روش تدریس و آموزش را برسی کنیم و مزایا و معایب این روش تدریس و آموزش را تحلیل کنیم

یکی از جدیدترین و محبوب ترین روش های آموزش ، آموزش آنلاین است که مدرس و دانشجو یا دانش آموز به صورت آنلاین با هم در ارتباط هستند و ممکن است هیچ وقت به صورت حضوری همدیگر را نبینند.

اما چرا آموزش آنلاین؟ دلیل محبوبیت این روش آموزش چیست؟

مزایای آموزش آنلاین :

 

یکی از دلایل محبوبیت آموزش آنلاین برای اساتید و مدرسان این است که وسعت انتقال مطالب و اطلاعات افزایش یافت یعنی اساتید دیگر به محیط اطراف خود محدود نیستند و میتوانند آموزش های خود را بدون هیچ محدودیتی در سراسر دنیا نشر دهند.

این مزیت برای دانشجویان و دانش آموزان نیز جود دارد به این صورت که میتوانند به مقالات ، کتاب ها و ویدئوهای آموزشی تمام اساتید دنیا دسترسی داشته باشند.

دلیل دیگر محبوبیت آموزش آنلاین این است که دانشجو و مدرس میتوانند هر کجا و تحت هر شرایطی تدریس کنند و یا آموزش ببینند یعنی استاد یا مدرس آنلاین میتواند در خانه ، محل کار و یا حتی در مسافرت به صورت آنلاین تدریس کند و دانشجو میتواند در خانه ، دانشگاه یا مدرسه و یا حتی در مترو و اتوبوس آموزش ببیند. و این باعث ایجاد عدالت در آموزش برای افرادی که در مناطق محروم و یا دور دست هستند ، میشود.

مزیت دیگر آموزش آنلاین درآمد بیشتر برای مدرسان و هزینه پایین برای دانشجویان است ، به صورت که مدرسان آموزش های تولیدی را با قیمت پایین به فروش میرسانند اما به تعداد بیشتری دانشجو ارائه میدهند.

همچنین سرعت تدریس و یادگیری نیز کاملا بستگی دارد به مدرس و داشجو به این شکل که مدرس میتواند یک دوره آموزشی که مثلا 40 ساعت است را در یک ماه تدوین کند و یا میتواند در یک هفته یا کم تر تدوین کند همچنین دانشجو نیز میتواند 40 ساعت آموزش را در یک هفته ببیند و یا در یک سال ببیند.

امکان مشاهده مجدد دوره برای دانشجویان مزیت بسیار عالی است که در کلاس های غیر آنلاین این امکان تقریبا غیر ممکن است و این باعث میشود دانشجو با مشاهده مجدد دوره آنلاین نکات جدیدی را یاد بگیرد.

معایب آموزش آنلاین:

اموزش آنلاین

 

اولین عیب مطرح شده در آموزش آنلاین عدم حضور دانشجو سر کلاس و تعامل با استاد است که در برخی شبکه های آموزش آنلاین از جمله آساموز این عیب بر طرف شده و دانشجویا میتوانند از طریق ها مختلف و بعضا به صورت حضوری با مدرس جلسات رفع اشکال داشته باشند.

دومین عیب مطح شده در آموزش آنلاین این است که بعضی شبکه های آموزش آنلاین به مدرسان بی تجربه و کم سواد اجازه تدریس میدهند و این باعث عدم رضایت دانشجو میشود.

امکان وقوع مشکلات فنی در کلاس های آنلاینی که به صورت زنده برگزار میشود یکی دیگر از معایب آموزش آنلاین است که بعضی از شبکه های آموزش آنلاین این مشکل را با ضبط ویدئوی کلاس حل میکنند.

و بزرگ ترین عیب آموزش آنلاین عدم رعایت قانون کپی رایت توسط بعضی دانشجویان است که این باعث کاهش درآمد مدرس و پایین آمد ارزش آموزش میشود که این مشکل نیز توسط آساموز حل شده و تمامی آموزش ها به صورت رمزگذاری شده و کپی رایت شده در اختیار دانشجویان قرار میگیرد و ارزش آموزش حفظ میشود.

 

وظایف شبکه آموزش آنلاین چیست؟

 

همانطور که گفتیم شبکه آموزش آنلاین یک بستر برای ارتباط دانشجو و مدرس است که این باعث ایجاد وظایف و مسئولیت هایی میشود که شبکه آموزش آنلاین به عهده میگیرد.

نظارت بر رعایت قانون کپی رایت : شبکه آموزش آنلاین وظیفه دارد بر رعایت قانون کپی رایت نظارت کند و در صورت عدم رعایت این قانون توسط دانشجو با متخلف برخورد کند. این برخوردها به روش های مختلفی صورت میگیرد از جمله بستن دسترسی دانشجو به اکانت یا آموزش های شبکه آموزش آنلاین ، گزارش تخلف به پلیس فتا ، جریمه نقدی دانشجو و….

نظارت بر تعامل مدرس با دانشجو : از آنجا که استاد وظیفه دارد با دانشجو تعامل داشته باشد و اشکالات دانشجویان را رفع کند ، شبکه آموزش آنلاین وظیفه دارد بر این تعامل نظارت داشته باشد و در صورت عدم تعامل مدرس با دانشجو ، با مدرس برخورد های لازم را داشته باشد که برخورد ها میتواند به این صورت باشد : تذکر ، جریمه نقدی و عودت هزینه دوره به دانشجو ، عدم ادامه همکاری با مدرس ، بستن دسترسی مدرس به شبکه و….

ارزیابی سطح دانش مدرس و شیوه تدریس : شبکه آموزش آنلاین وظیفه دارد قبل از فروش دوره ، سطح دانش مدرس و شیوه تدریس وی را ارزیابی کند و در صورت قبول شدن مدرس در این ارزیابی ها آموزش های وی را در معرض فروش قرار دهد.

نظارت بر فروش و بازاریابی دوره ها : شبکه آموزش آنلاین وظیفه دارد برای دوره های اساتید و مدرسان بازاریابی کند و بر فروش دوره ها نظارت داشته باشد ، این باعث میشود یکی از دقدقه های مدرس کم شود و بتواند دوره های خود را با کیفیت بالاتری ارائه کند.

انواع روش های دیگر آموزش آنلاین

آموزش آنلاین در شبکه های اجتماعی : مدرسان میتوانند در شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام مقداری از آموزش های خود را جهت کسب اعتماد به عموم مردم ارائه کنند و مابقی آموزش را در یک پیج خصوصی (private) ارائه دهند و در ازای عضویت در این پیج از دانشجویان حق عضویت بگیرد.

آموزش آنلاین در پیام رسان ها : مدرسان میتوانند در پیام رسان هایی مثل واتس اپ یا تلگرام ، گروه یا کانال هایی ایجاد کنند و آموزش های خود را در آن قرار دهند و در ازای عضویت ، از دانشجویان حق عضویت بگیرند.

آموزش آنلاین در وبلاگ یا وبسایت : مدرسان میتوانند وبلاگ یا وبسایت هایی راه اندازی کنند و آموزش های خود را در آن قرارداده و به فروش برسانند.

نتیجه گیری :

آموزش آنلاین هم برای دانشجو و هم برای مدرس بسیار پر بازده تر از کلاس های غیر آنلاین است.

همچنین این روش آموزش معایبی دارد که توسط شبکه های آموزش آنلاین از جمله آساموز حل شده اند و مدرس به جای تمرکز بر روی حل این مشکلات ، میتواند بر روی بالا بردن کیفیت آموزش تمرکز کند.

روش های دیگری برای آموزش آنلاین وجود دارد اما همانطور که گفته شد تمرکز مدرس را برای افزایش کیفیت آموزش پایین می آورند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *